شومینه و کاربرد آن
نوشته شده توسط : حسین شجاعی

حتماً تابه حال پیش آمده است که در بین انتخاب سیستم گرمایشی منزل یا محل کار خود گزینه های مختلفی را مرور کرده باشید. یکی از این سیستم های گرمایشی که طرفداران خاص خود را دارد، شومینه می باشد. در اين مقاله قصد داريم تا شما را با شومينه و کاربرد آن آشنا کنيم. پس با ما همراه باشيد:

 شومينه چيست؟

هيمه سوز، که در اصطلاح عمومي به شومينه معروف است، در‌ واقع يک ساختار معماري درون ديوار است که با نگه‌داشتن آتش، به سيستم گرمايشي و تأمين هواي گرم محيط کمک مي‌کند. البته در گذشته شومينه علاوه بر گرمادهي، براي پخت‌وپز هم مورد استفاده قرار مي‌گرفت. اما اين روز‌ها علاوه بر کاربرد گرمادهي‌اش، اغلب از شومينه به‌عنوان يک وسيله تزئيني و بخشي از دکوراسيون داخلي نگاه مي‌کنند. شومينه در فرهنگ ما جزء وسايل لوکس منزل به‌حساب مي‌آيد. زيرا شومينه علاوه بر گرمادهي، جنبه تزئيني و تجملاتي دارد. البته جنبه تجملاتي‌اش به جنبه‌ي گرمادهي‌اش غلبه دارد. معمولاً در خانه‌هاي لوکس، شومينه نصب مي‌کنند تا به زيبايي خانه کمک کند.

شومينه شعله?

انواع شومينه

شومينه‌ها بسيار متنوعند. در ادامه چند مدل از انواع شومينه‌ها را معرفي خواهيم کرد:

  • شومينه هيزمي: شومينه‌هاي هيزمي همان شومينه‌هاي اصيل هستند. اين مدل قديمي‌ترين نوع شومينه است که در آن از چوب به عنوان سوخت براي گرمايش محيط استفاده مي‌شود. در شومينه‌هاي چوبي امکان کم‌وزياد کردن شعله وجود ندارد، پس طبيعي است که گرماي ايجادشده در آن‌ها، به راحتي قابل کنترل نيست. تميز کردن شومينه‌هاي هيزمي نيز به دليل دوده و خاکستر زيادي که به اطراف منتقل مي‌شود، کار دشواري است. اما آرامش خاصي که شومينه هيزمي به محيط مي‌دهد غير قابل‌ انکار است.
  • شومينه گازي: شومينه‌هاي گازي، همان‌طور که از نامشان مشخص است، از گاز به عنوان سوخت‌شان استفاده مي‌کنند. با اينکه شعله اين شومينه‌ها آرامش و دلپذيري شومينه‌هاي هيزمي را ندارد، اما به اين دليل که غبار و خاکستر در محيط پراکنده نمي‌کنند، دوده توليد نمي‌کنند، و محيط را تميز نگه مي‌دارند، جايگزين مناسبي براي شومينه‌هاي چوبي محسوب مي‌شوند. شومينه‌هاي گازي، محيط را با سرعت بيشتري گرم مي‌کنند و به‌سرعت هم خاموش مي‌شوند.
  • شومينه برقي: اين شومينه‌ها حرارت خود را از طريق جريان برق تأمين مي‌کنند. شومينه‌هاي برقي شعله‌هاي واقعي دارند که مي‌توان آن‌ها را کم‌وزياد کرد. آن‌ها بسيار مقرون به صرفه هستند و حتي به دليل اينکه نيازي به بررسي و سرويس دريچه و يا لوله گاز ندارند، هزينه تعمير و نگهداري چنداني را هم تحميل نمي‌کنند.
  • شومينه الکل سوز: شومينه‌هاي الکل سوز نصب راحتي دارند و سوخت آن‌ها از اتانول تأمين مي‌شود. اين شومينه‌ها بسيار متنوع هستند و مي‌توان آن‌ها را به راحتي با هر مدل دکوراسيون داخلي هماهنگ کرد. البته ميزان گرمايش اين شومينه‌ها نسبت به انواع ديگر، کمتر است.
  • شومينه ژل‌سوز: نصب شومينه‌هاي ژل‌سوز بسيار ساده است و بدون نياز به دودکش، لوله، و يا سيم قابل‌نصب هستند. سوخت اين شومينه‌ها، که کمتر هم رايج هستند، از ژل که از بقيه سوخت‌ها گران‌تر است تأمين مي‌شود.

مزايا و معايب شومينه را درمجله ونداد تجهيز بخوانيد.

 

 

?




:: برچسب‌ها: شومینه , انواع شومینه , خرید شومینه , قیمت شومینه , بخاری ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 2 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: